In welke gevallen wordt een asbestinventaris opgemaakt?

Er zijn in Vlaanderen respectievelijk 2 wetgevingen van toepassing op de inventarisatie van asbest. 

  • De federale arbeidswetgeving (Codex)
  • De Vlaamse milieuwetgeving

Federale arbeidswetgeving

Sinds 1995 verplicht de federale arbeidswetgeving elke werkgever om een asbestinventaris op te stellen voor alle gebouwen waar hij personeel tewerkstelt, en dit ongeacht het bouwjaar.

Die verplichting  geldt  ook voor scholen, crèches en gemeentegebouwen.

Voor deze inventarissen mag geen intact materiaal beschadigd worden voor een staalname.

Hier spreekt men meestal over een asbestinventaris.

Vlaamse milieuwetgeving gebouw

Deze wetgeving is van toepassing op alle gebouwen. Dus werd uw gebouw of woning gebouwd vóór 2001?

Dan moet je tegen 23 november 2022, bij verkoop van een gebouw, over een geldig asbestattest beschikken.

Je kan dit attest hier aanvragen.

Op die manier weet de koper waar in het gebouw asbest aanwezig is en kan hij hier correct mee omgaan en eventueel overwegen om de asbesthoudende producten te saneren.

Vanaf 2032 is iedere gebouweigenaar verplicht om een asbestattest te bezitten. (Ook als er niet verkocht wordt)

Zelf zult u in de toekomst het attest kunnen raadplegen via de woningpas.

Hier wordt meestal gesproken over een asbestattest.

Vlaamse milieuwetgeving bij sloop

Bij volledige of gedeeltelijke sloop van:

  • een infrastructuurwerk (> 250 m³);
  • een residentieel gebouw (> 5.000 m³);
  • een niet-residentieel gebouw (> 1.000 m³)?

Dan moet u een sloopopvolgingsplan (vroeger: sloopinventaris) toevoegen aan de aanvraag voor uw omgevingsvergunning.

Dat sloopopvolgingsplan bevat:

  • een destructieve asbestinventaris;
  • een inventaris van alle andere afvalstoffen die zullen vrijkomen bij de sloop;
  • alle aandachtspunten en technische details rond de aanpak van selectieve sloop- en afbraakwerken.
Hier wordt meestal gesproken over een asbestinventaris voor sloop.

About Us

Onze werelden

Ordeo is als bedrijf gespecialiseerd in offerte aanvragen met betrekking tot elke vastgoed transactie.

Volgende attesten dienen verplicht aanwezig te zijn bij het te koop stellen van uw vastgoed:

  • Stedenbouwkundige vragenlijst
  • Asbestattest (verkoop vanaf 23/11/2022)
  • EPC
  • Bodemattest
  • Keuring elektrische installatie
  • Onderhoud CV installatie

Bekom een voordelig tarief door je aanvraag te groeperen via attesteo.

Asbestinventaris
Offerte in minder dan 2 min!